vrijdag 2 december 2016

Dank Caytha Jentis voor je luisteren, ontdekken, (h)erkenning en ontmoeting!



Laatst heb ik een wonderlijk mooie zondagavond beleefd. Een avond, die ik helemaal te danken heb aan mijn ervaring als "Hetero van de Homo".

Op eerste kerstdag 2015 keek ik The One van regisseur/writer Caytha Jentis. Op die dag had ik daar voor mijn gevoel eindelijk eens de echt tijd voor. De film leek me mooi, was nog mooier. Ik voelde me herkend en erkend in mijn "zijn" en mijn beleving. Tegelijk voelde ik ook, dat de "later uit de kast komende partner" waardevol met alle mogelijk twijfels en innerlijke verwarring werd weergegeven.
The One  

Het komt niet zo vaak voor, dat het "later uit de kast komen in of na een heterorelatie" zo invoelbaar en herkenbaar zichtbaar is op het grote doek. Iedere keer, dat dat zo is, raakt het me. Het geeft ook weer dat het zo veel meer voorkomt dan jezelf als "Hetero van de Homo" vaak denkt en voelt. Die herkenning geeft me elke keer weer een welkom gevoel van erkenning, dat blijkbaar nog steeds erg waardevol voor me is.

Ik was benieuwd hoe Caytha met "ons" verhaal bekend was geworden. Het heeft haar duidelijk geraakt want ook Orly In The Other F Word verbeeldt de "Hetero van de Homo" heel herkenbaar en invoelbaar.
Vanuit haar werk leeft Caytha met open oren, ogen en gevoel. Hierdoor leerde ze op een van de filmsets waar ze werkte van een collega wat het is om een van de twee mensen die zijn, die het "later uit de kast komen in of na een heterorelatie" beleeft. Het is te zien in haar werk, dat ze doorgevraagd en doorgevraagd heeft.
In haar films werkt Caytha graag vanuit het echte leven. Naar mijn mening en gevoel kan ze dit goed beeldend verwerken. Waardevol voor ons dat ze dit ook over de "Hetero van de Homo" doet. "Onze" ervaring kennen ook in de zeer succesvolle The Other F Word serie 1 een mooie plaats én.. er wordt gewerkt aan een nieuwe serie. Reken maar dat het weer waardevol is om te kijken.
 
Vertellen blijkt belangrijk. Ondanks de gêne die we vaak kennen over onze ervaringen als "Hetero van de Homo" in een "later uit de kastproces in of na een heterorelatie". 
Caytha laat ons zien en ervaren, dat we als we vertellen zichtbaar worden. Die zichtbaarheid zoeken zovelen van ons hier op het net. Want vele "Hetero van de Homo" 's voelen zich (nog) alleen en soms zelfs met schaamte over deze dieprakende levenssituatie.
Naast vertellen blijkt reageren en waardering uit te spreken ook te werken. Het leverde mij naast al vele mooie, digitale contacten met Caytha een bijzondere ontmoeting in Amsterdam met een warme, indrukwekkende vrouw.

"Hetero van de Homo": overwin de gêne en vertel.
Dat helpt jezelf en vele anderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten