vrijdag 8 juni 2018

In afwachting van weer een stapje verder uit mijn "kast" ....

Daar zaten we gisteren aan het begin van ons interview. We: Elsbeth de Jager, auteur van Chaos, Ruud Bochardt namens Gooi TV en ik Helma Ketelaar, HeteroCoach.
Het was een live interview over wat het betekent om "Hetero van de Homo" te zijn en welke waarde Chaos van Elsbeth de Jager kan betekenen voor het begrip hiervan, los van het feit dat het een heerlijk te lezen feelgood boek is. Daarnaast vroeg Ruud ook de koppeling van het onderwerp naar de Hilversumse politiek waar Karin Walters nu Wethouder LHBTI is. 

Zelf ben ik voor mijn gevoel weer verder uit mijn "kast" gekomen, als "Hetero van de Homo". Zoals een persoon dichtbij mij eens zei: "Als de homo als de kast komt, verstopt de "Hetero van de Homo" zich erin." Dat uit mijn "kast" komen gaat stap voor stap. Inmiddels heb ik daar ook al een aantal stappen in gezet, realiseerde ik mij vanochtend. De eerste stap was mijn verslag in 2011 van mijn heteroweekeind dat ik dankzij Orpheus heb kunnen beleven. Gevolgd door mijn persoonlijke verhaal, zo helder opgetekend door Hans Willink, in het jubileum magazine van Orpheus.

Daarna heb ik voor het eerst in 2015 en publiek een deel van mijn verhaal verteld op de kade van de Maas in Maastricht tijdens de Roze zaterdag daar. Dat heeft me een prachtig gesprek opgeleverd met een toehoorder, wiens moeder hem jong de erkenning gaf in zijn homoseksualiteit. Hij was haar zo dankbaar, dat hij niet zelf en eventueel met anderen in een soort geheim zijn leven hoefde te leven. 
Rotterdam V gaf me de kans voor een volgende stap. Als deskundige in het pannel bij de presentatie van hun onderzoek. Het enige tweezijdige onderzoek naar later uit de kast komen voor zover mij bekend is. Helaas bestaat Rotterdam V niet meer door subsidie ontwikkelingen. 


In juni 2016 deed ik vanuit HeteroCoach voor het eerst mee aan het Midzomergrachtfestival in Utrecht. Op de informatiemarkt en met een zelf vormgegeven inhoudelijke avond. 
Op de foto sta ik met het boek Mevrouw Couperus in mijn handen. Toen ik in mei 2007 in de auto via de radio over dat boek hoorde, startte heel, heel voorzichtig mijn verwerking. 
En nu..... nu ben ik in de afwachting van mijn interview in de online weergave van  de uitzending In Derde Termijn van Gooi TV: een live interview, dat vanaf dit weekeind uitgezonden wordt.

Dat afwachten is een heel proces merk ik. Het interview schiet steeds in flarden door mijn hoofd. Ik wilde het kalmeren door een blog te schrijven. Toen stuitte ik op een eerder blog. Waarin ik uitleg hoe je de "Hetero van de Homo" uitlegt. Dat heb ik eerst van een paar extra komma's voorzien en geplaatst. Had ik best helder beschreven, vind ik nu. Nu eerst aan mijn andere werk, dan de live gang van het interview beleven. Hoe dat voelt? Dat komt hier later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten